Fini Henriques – en af generationens talentfulde komponister

Skrevet af Claus Røllum-Larsen, 2010

En af generationens mest talentfulde komponister
Det kan ikke undre, at der i så stor en fonogramsamling som Rubens, findes en optagelse med Fini Henriques. RubensamlingenNetop i begyndelsen af 1890’erne var han en af den unge generations mest talentfulde komponister og violinister. Optagelsen med Henriques kan høres her på siden.

Violinist og komponist
Henriques havde ikke gået på konservatoriet i København, men var privatelev af violinisten Valdemar Tofte og komponisten og dirigenten Johan Svendsen. I årene 1888-1891 opholdt han sig i Berlin, hvor han studerede på Hochschule für Musik. Han var her – ligesom Tofte havde været 40 år tidligere – elev af den berømte violinist Joseph Joachim, der havde tilhørt kredsen omkring Clara og Robert Schumann, og som desuden var nær ven af Johannes Brahms. Efter studieårene udfoldede Fini Henriques sig dels nogle få år som medlem af Det Kongelige Kapel og senere som en flittig violinsolist og kammermusiker. Han var også komponist af bl.a. en række i samtiden meget populære børnestykker for klaver.

Henriques spillede med inderlighed og artistisk verve
Vi ved fra samtidige kilder – og kan få det bekræftet af de lydoptagelser, der er bevaret – at Fini Henriques’ spil var præget af inderlighed, indføling, følsomhed, spiritualitet, lune og artistisk verve. Anmelderen Axel Kjerulf har beskrevet violinisten Fini Henriques således: ”Snart sentimental og dybrørt, saa Taarerne trillede ham ned ad Kinderne, snart drengeuvorn, drilsk og spruttende af Vid, saa helt ude af sig selv, at han ligefrem maatte skære uartige Grimasser – den født Gøgler.”

Johan Svendsen var den store inspirationskilde
Om Fini Henriques’ forhold til Johan Svendsen har Sigurd Berg skrevet: ”Men da Fini var omkring 16 Aar gammel, kom den Mand ind i hans Liv, som skulde faa størst Betydning for ham af alle: Johan Svendsen. ’Du elskelige geniale Gamle Johan!’ skrev Fini engang ’Hvad du har lært mig og hvad du har været for mig! Ingen har som du aabnet mit Øre for det skønne og det frie i Musiken. Dine egne Værker – disse mandige og sunde og varme Værker var jo selve den klassiske Kunst, det urørlige, som kom til mig direkte fra en levende. Og du selv! Du, der selv var det bedste Eksempel paa, hvad du en Gang har skrevet til mig: I Kunsten som i Livet er der to Ting, som gælder. Det ene er Sandhed, det andet Natur.’” (Sigurd Berg: Fini Henriques. Kbh.: Levende Musik/Povl Branners Forlag, 1943, s. 12).

Romancen for violin og orkester
Romancen for violin og orkester er Johan Svendsens mest kendte værk. Gennem længere tid havde han haft en opfordring fra sin forlægger Carl Warmuth til at skrive et stykke for violin og orkester. Værket var færdigt i efteråret 1881, og det blev straks udgivet. Den 30. oktober blev romancen uropført i Festningens gymnastikksal i Kristiania (Oslo) af den store polske violinvirtuos Stanislaus Barcewicz og med komponisten selv som dirigent. Den modtog stort bifald og gik hurtigt sin sejrsgang gennem Musikforeningen i Kristiania til Dresden og Leipzig. Romancen stiller ikke så store spillemæssige fordringer og kan dermed også udføres af amatører, hvilket kan have medvirket til dens store popularitet. Ved Svendsens død i 1911 var den således kommet i 68 oplag!

Hør to forskellige versioner af optagelsen

Version 1
Hør den digitale version af valsen med Fini Henriques uden bearbejdning (støjreduktion m.m.).

Version 2
Hør den digitale version af valsen efter reduktion af støj og tilpasning af hastighed.

RubensamlingVærkets opbygning er enkel og overskuelig. Efter en indledning præget af kromatisk faldende bevægelser, som leder over i en indsmigrende lille vending med en punktering, følger den harmonisk rolige hoveddel med det bredt klingende tema. Herefter sætter den spændstige, let heftige mellemdel ind; den rummer modale træk, og dens akkompagnement er afledt af stykkets kromatiske indledning. Efter et klimaks, hvor den lille vending med en punktering fremføres i det høje leje, gentages mellemdelen let varieret. Der nås endnu et klimaks – denne gang med brug af mellemdelens tema, hvorefter den varierede hoveddel sætter ind, og på dennes højdepunkt når solisten sin toptone (h3). Værket munder ud i en coda bygget på hoveddelens tema samt indledningens faldende kromatiske bevægelser.

Rubenvalsen går lige på hoveddelen
På fonografvalsen hører vi Fini Henriques og en unavngiven pianist udføre Svendsens romance i udgaven for violin og klaver. Værket er for langt til at være på en valse, så man springer indledningen over og går lige på hoveddelen. Tempoet ligger både i hoveddelen og i mellemdelen en del under de foreslåede metronomtal i nodeudgaven, som måske stammer fra komponisten, og fortolkningen præges da også af en stærk betoning af melodiens udtryk, af det cantabile, mere end af de lange linjer. Man hører anvendelsen af lette glissader mellem toner og beherskede rubati.

Det er lyden af en ung musiker
Skal man ud fra denne korte sekvens, som afbrydes efter det første klimaks i mellemdelen, karakterisere Fini Henriques’ fortolkning, kunne det være med ord som stærkt udtryksfuldt, klangligt nuanceret og med en behersket benyttelse af friheder i det rytmiske og melodiske. Vi har andre og teknisk bedre lydoptagelser med Fini Henriques, men hvad der gør denne fra Rubens-samlingen til noget ganske særligt er, at vi her hører Henriques som ganske ung musiker udføre et værk, der på dette tidspunkt blot var en halv snes år gammelt og tilmed var skrevet af en komponist, som Henriques stod i et nært elevforhold til.

Ekstra informationer

Koncertprogram:
Koncert på ”Gilleleje Hotel og Badepensionat”, lørdag den 24. juli 1897, kl. 18.30. Det Kongelige Bibliotek: Småtrykssamlingen

Nodeudgave:
Romanze für Violine mit Begleitung des Orchesters (oder auch nur Streichorchester) von Johan S. Svendsen Op. 26. Arrangement für Violine und Pianoforte vom Componisten. Christiania, Carl Warmuth Musikalien-Verlag. (pladenummer C.W. 759), 9 s.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: